PENDAHULUAN
Rogol dalam
bahasa Arab disebut sebagai ightisab yang berasal dari perkataan ghasb
yang beerti merampas atau mengambil sesuatu tanpa kerelaan. [1] Di
dalam undang-undang Islam, para ulama tidak menggunakan istilah ini bagi
membincangkan tentang masalah rogol bahkan mereka menggunakan istilah al-zina
bi al-ikrah atau zina dengan cara paksaan. Para ulama mengkategorikan al-ikrah
kepada 2 jenis iaitu yang pertama ikrah mulji’ iaitu ancaman yang
melibatkan kebinasaan nyawa atau kecederaan anggota badan. Manakala yang kedua
pula ialah ikrah ghayra mulji’ iaitu ancaman yang tidak melibatkan
kebinasaan nyawa, kecederaan anggota badan atau kebinasaan semua harta.
Tidak ada definisi yang khusus dan
jelas diberikan oleh para ulama tentang rogol. Lantaran itu satu definisi perlu
diwujudkan bagi memberi gambaran yang sebenar tentang jenayah ini. Oleh kerana
rogol mempunyai banyak persamaan dengan zina, maka definisi-definisi zina akan
digunakan bagi mengambil ciri-ciri penting yang mempunyai persamaan dengan
rogol. [2]
Menurut
mazhab Maliki, zina ditakrifkan sebagai :
“ Persetubuhan antara lelaki dengan perempuan yang berakal lagi
baligh yang bukan miliknya dengan kerelaan kedua belah pihak”.[3]
Imam al-Syafi’I dan Imam Ahmad b. Hanbali pula mentakrifkan zina
lebih kurang sama saperti pentakrifan yang dibuat oleh mazhab Maliki Cuma
mereka menambah bahawa:
“Persetubuhan
sama ada melalui qubul dan dubur juga dianggap zina.”[4]
Manakala Abu Hanifah pula tidak mengira bahawa persetubuhan melalui
qubul itu sebagai zina. Zina menurut takrifan al-Zayla’I ialah :
“Persetubuhan
yang tidak diharuskan dengan wanita yang hidup yang bukan milik atau yang bukan
isterinya tanpa paksaan di dalam negara Islam”.[5]
Berdasarkan
definisi-definisi yang diberikan di atas, definisi yang diberikan oleh
al-Zayla’i dikira sempurna kerana ianya merangkumi segala aspek penting di
dalam zina. Definisi tersebut juga menunjukkan satu faktor penting yang
membezakan antara zina dan rogol iaitu “tanpa paksaan”. Akan tetapi, terdapat juga makna lain yang
boleh diambil berdasarkan definisi di atas iaitu persetubuhan melalui dubur.
Makna ini juga penting bagi menyempurnakan takrifan zina.
Antara
faktor kepentingan takrifan ini ialah yang pertama, hubungan yang dibenarkan
apabila seseorang itu telah berkahwin akan tetapi hubungan melalui dubur adalah
diharamkan. Suami isteri yang melakukan liwat boleh dihukum menurut
undang-undang Islam.[6]
Seterusnya yang kedua, hukuman yang dikenakan keatas pesalah liwat adalah lebih
berat dari zina.[7]
Hukuman bagi jenayah liwat adalah direjam sehingga mati tidak kira pesalah
tersebut sudah berkahwin atau belum berkahwin.[8]
Walaubagaimanapun, di dalam kes zina pula, mereka yang dikenakan hukuman rejam
sehingga mati adalah bagi mereka yang sudah berkahwin sahaja, manakala bagi
mereka yang belum berkahwin akan dikenakan hukuman rotan sebanyak seratus kali
dan dibuang daerah selama setahun.[9]
Oleh
yang demikian, setelah dilihat segala ciri-ciri yang penting dalam takrifan
zina, maka dengan ini jenayah rogol bolehlah ditakrifkan sebagai “ hubungan
jenis antara lelaki dengan perempuan yang bukan isterinya sama ada melalui
kemaluan (qubul) atau dubur tanpa kerelaan perempuan tersebut”.
Hal
ini dapat dilihat bahawa kedua-dua jenayah zina dan rogol ini tidak ada
perbezaan yang ketara melainkan dalam satu perkara iaitu bagaimana jenayah
tersebut dilakukan. Di dalam kes zina ,jenayah tersebut dilakukan dengan kerelaan
keduadua belah pihak sama ada lelaki mahupun wanita, manakala di dalam kes
rogol pula, jenayah ini menggunakan kekerasan.
Ciri-ciri
Penting Di Dalam Jenayah Rogol
Jenayah rogol
ini sama juga seperti jenayah-jenayah lain di dalam Islam. Ia memerlukan
syarat-syarat tertentu yang perlu dipenuhi sebelum apa-apa hukuman dijalankan.
Daripada definisi yang diberikan untuk jenayah rogol, terdapat tiga elemen
penting bagi mensabitkan sesuatu perbuatan itu sebagai rogol.
i.
Hubungan
Seks
Hubungan
seks bermaksud hubungan yang apabila berlakunya kemasukan (ilaj) zakar
ke dalam faraj.[10]
Apabila berlakunya “kemasukan” maka satu dari ciri rogol telah dilengkapi
meskipun selaput dara wanita tersebut tidak pecah. Hal ini kerana bagi
sesetengan wanita, selaput ini agak sukar ditembusi.[11]
Dengan ini dapat dirumuskan bahawa sesuatu perbuatan itu tidak dikira sebagai
rogol jika “kemasukan” itu tidak berlaku. Namun begitu seperti yang telah dinyatakan
sebelum ini bahawa jika hubungan seks berlaku melalui dubur, ia juga boleh
dikira sebagai zina. Oleh itu, jika seseorang itu melakukan hubungan seks
melalui dubur tanpa kerelaan wanita tersebut, ia juga dikira sebagai jenayah
rogol.
ii.
Tiada
Kerelaan Wanita
Perkara ini amat penting dalam
membezakan antara jenayah zina dan rogol. Maksud tiada kerelaan ialah dengan
keadaan wanita tersebut tidak mahu atau tidak rela disetubuhi lelaki tersebut.
Ketidakrelaan wanita tersebut dapat dikenalpasti dan diketahui melalui reaksi
mereka apabila diserang. Walaubagaimanapun, jika si mangsa itu tidak melawan
kerana sebab-sebab tertentu seperti diberi arak dan dadah, maka lelaki itu
tetap dikira sebagai perogol.[12]
Hubungan seks dengan gadis di bawah
umur dengan kerelaannya tidak boleh dikira sebagai rogol kerana kanak-kanak itu
telah memberikan kerelaannya meskipun tidak tahu akibat atau kesan daripada
perbuatan tersebut. Akan tetapi disebabkan kanak-kanak tersebut masih kecik dan
belum baligh, maka tiada hukuman yang akan dikenakan keatas mereka. Manakala
bagi pesalah lelaki yang melakukan perbuatan tersebut pula akan dikenakan
hukuman hadd kerana melakukan zina.[13]
Tiada kerelaan wanita ini dapat
dilihat maksudnya iaitu merangkumi unsur paksaan (ikrah) kerana seperti
yang diketahui paksaan ini hanya akan berlaku jika tiadanya unsur kerelaan.
Justeru itu, jika seseorang wanita itu dipaksa untuk melakukan hubungan seks
sama ada melalui ancaman senjata seperti pisau atau senjata api atau hanya
melalui kekuatan fizikal, maka lelaki itu dikira sebagai perogol.
Walaubagaimapun ianya perlu dipastikan bahawa paksaan itu terus wujud sehingga
selesainya hubungan seks itu.[14]
iii.
Status
Perkahwinan
Status perkahwinan juga adalah penting
di dalam jenayah rogol. Ini adalah kerana seseorang itu hanya boleh dituduh dan
didakwa melakukan jenayah rogol sekiranya yang dirogol itu bukan isterinya.
Jika seorang suami memaksa isterinya untuk melakukan hubungan seks, perbuatan
tersebut tidak boleh dikira sebagai rogol. Hal ini kerana suami mempunyai hak
ke atas isterinya pada bila-bila masa yang dikehendakinya kecuali dalam tiga
keadaan iaitu semasa haid, nifas dan ketika berpuasa di bulan Ramadhan.[15]
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :
“Apabila seorang suami mengajak
isterinya untuk bersama, lalu isterinya enggan memenuhi kehendak suaminya lalu
suaminya tidur di dalam keadaan yang marah, maka isterinya itu akan dilaknat
oleh para malaikat sehingga ke pagi”.[16]
Pembuktian
Dalam Jenayah Rogol Menurut Islam
Penyaksian : Diterima oleh semua ulama’ fiqh kerana terdapat ayat yang jelas
seperti firman Allah S.W.T yang bermaksud :
“Dan para perempuan yang
melakukan perbuatan keji di antara perempuan-perempuan kamu, hendaklah terhadap
mereka ada empat orang saksi di antara kamu (yang menyaksikannya). Apabila
mereka telah memberi kesaksian, maka kurunglah mereka (perempuan itu)dalam
rumah sampai mereka menemui ajalnya, atausampai Allah memberi jalan (yang lain)
kepadanya.
(Surah
an-Nisa’ : 15)[17]
Berikutan dengan penyaksian di dalam
pembuktian jenayah rogol ini juga, Rasulullah S.A.W telah bersabda yang
bermaksud :
“Rasulullah S.A.W bersabda kepada
Sa’ad bin Ubadah ketika ditanya satu persoalan, “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya
aku dapati seorang perempuan dengan seorang lelaki sedang berzina, bolehkah aku
membunuhnya ataupun perlu membawa empat orang saksi?” Rasulullah menjawab,
“Engkau tidak boleh membunuhnya sehinggalah engkau membawa empat orang saksi”
Walaubagaimanapun, tidak semua lelaki
diterima untuk menjadi saksi. Hal ini adalah untuk menjadi saksi sseseorang itu
mestilah terdiri dalam kalangan orang muslim, adil, dan melihat sendiri
perbuatan jenayah tersebut.[18]
Pengakuan : Perkara ini agak sukar kerana para pesalah agak sukar untuk
membuat pengakuan diatas jenayah yang telah dilakukan. Mereka akan menafikan perbuatan
mereka itu untuk mengelak dari dijatuhkan hukuman. Pengakuan dalam rogol ialah
di mana penjenayah tersebut mengaku bahawa dia telah melakukan jenayah
tersebut. Pengakuan itu mestilah datang daripada orang yang
dipertangungjawabkan (mukallaf). Oleh itu, pengakuan kanak-kanak dan orang gila
tidak diterima. Inilah pendapat Mazhab Syafie’ dan Mazhab Hanafi.
Qarinah (bukti) : Perkataan qarinah dari sudut bahasa berasal daripada kata
kerja qaranah yang bermaksud kait (perkaitan), hubung (hubungan), gabung
(gabungan), pertalian atau persahabatan. Manakala dalam bahasa perundangan qarinah
boleh diertikan sebagai andaian atau anggapan. Dari sudut istilah pula qarinah
merangkumi sebarang tanda yang dihasilkan melalui pertuturan atau percakapan
serta sebarang tanda berdasarkan persekitaran atau suasana sekeliling.[19]
Selain itu definisi qarinah diertikan
dengan makna sesuatu tanda yang zahir yang berkait rapat dengan satu fakta
tersembunyiyang padanya didasarkan sesuatu hujah[20].
Manakala takrifan terkini diertikan dengan sebarang tanda sama ada dari segi
pertuturan atau persekitaran yang menunjukkan kewujudan sesuatu atau
ketidakwujudan sesuatu.[21]
Kebanyakan ulama’ masih bersetuju
dengan pemakaian qarinah dalam kes yang melibatkan hukuman ta’zir.
Qarinah dipakai juga dalam kes rogol, sekiranya rogol itu dikira sebagai
kesalahan ta’zir. Hal ini dapat dilihat daripada kisah pada zaman
Rasulullah S.A.W di mana terdapat satu kes pada zaman Rasulullah S.A.W.,
seorang lelaki telah menyerang seorang seorang wanita dengan niat untuk
memeperkosanya. Wanita itu menjerit dan terus pengsan. Lelaki itu terus
melarikan diri. Seorang lelaki lain mendengar jeritan wanita itu dan datang
membantu dan cuba mengangkat wanita tersebut. Tidak lama kemudian dating
sekumpulan orang turut mendengar jeritan wanita tadi. Mereka menyangka lelaki
kedua itulah yang menyerang wanita tersebut, lalu lelaki itu dibawa kehadapan Rasuullah
S.A.W. Apabila wanita itu sedar, dia turut memberi kesaksian bahawa lelaki
itulah yang menyerangnya. Berdasarkan kesaksian wanita tersebut dan keterangan
orang-orang yang menangkap lelaki kedua itu bahawa mereka mendapati tertuduh
sedang merangkul (memeluk) mangsa tersebut. Rasulullah S.A.W mendapati lelaki
itu bersalah dan menjatuhkan hukuman rejam. Akan tetapi lelaki pertama tadi
tampil membuat pengakuan bersalah lantas Rasulullah S.A.W melepaskan lelaki
yang kedua itu.[22]
Kesan Rogol Ke
Atas Mangsa
Jenayah rogol
ini memberi kesan yang amat buruk kepada kaum wanita yang menjadi mangsa. Hal
ini kerana wanita yang dirogol akan mengalami gangguan fikiran yang amat
serius. Mereka sentiasa tertekan, bimbang, hilang nafsu syahwat dan merasa
tersisih daripada masyarakat. Ramai juga diantara magsa-magsa rogol yang lari
dari rumah dan melibatkan diri dalam pelacuran untuk menyara hidup mereka.
Tidak kurang juga yang mula berjinak-jinak dengan minuman keras serta dadah dan
juga yang membunuh diri akibat tekanan perasaan yang ditanggung.
Selain itu, bagi wanita yang
mempunyai pegangan agama yang kuat, kesan dari tekanan ini dikira lebih hebat
kerana akibat rogol mereka terasa telah kehilangan maruah serta kemuliaan diri.
Perkara ini mungkin tidak begitu dirasai oleh mereka yang bebas bergaul atau
yang telahpun melakukan hubungan seks di luar nikah. Rogol di dalam kes ini
adalah kerana mereka tidak merelai atau tidak mahu melakukan hubungan seks
dengan lelaki tertentu sedang mereka telahpun melakukan perkara tersebut dengan
orang yang disukainya meskipun mereka belum pernah berkahwin.
Di kebanyakan negara-negara Islam
termasuk Malaysia, “dara” dikira sebagai lambang kesucian seorang wanita
khususnya apabila mereka ingin mendirikan rumahtangga. Wanita yang kehilangan
dara di anggap sudah tidak suci meskipun kadangkala selaput dara boleh hilang
dengan sebab yang tertentu seperti kemalangan atau kerana terlalu aktif di
dalam sukan dan sebagainya.
Daripada kesan-kesan yang disebutkan
di atas, jelaslah bahawa rogol adalah satu jenayah yang amat serius kepada
mangsa dan dengan ini para perogol perlulah dihukum setimpal dengan jenayah
yang dilakukan itu.[23]
Peruntukan
Mengenai Kesalahan Rogol Dan Hukuman Terhadap Perogol
Kanun Keseksaan
(Akta 574)
Kanun Keseksaan
Malaysia memperuntukkan mengenai kesalahan rogol di bawah seksyen 375. Seksyen
ini memperuntukkan keadaan-keadaan di mana sesuatu perbuatan itu dikatakan
sebagai rogol. Peruntukan-peruntukan tersebut adalah seperti berikut :
i.
Seksyen
375. Rogol.[24]
Seseorang
lelaki adalah dikatakan melakukan rogol jika ia bertentangan dengan perempuan
tersebut. Seterusnya, dengan tiadanya kerelaan perempuan tersebut. Selain itu,
dengan kerelaan perempuan tersebut akan tetapi kerelaan perempuan itu didapati
dengan mendatangkan kepadanya atau mana-mana atau orang lain ketakutan mati
atau cedera.
Tambahan lagi, dengan kerelaan perempuan
sedangkan lelaki itu mengetahui bahawa ia bukan suaminya, dan kerelaan itu
diberi kerana perempuan itu percaya lelaki itu ialah seorang lelaki yang
menjadi atau yang ia percaya menjadi suaminya yang sah disisi undang-undang.
Seterusnya, jika pada masa memberi
kerelaan itu dia tidak boleh memahami jenis dan akibat mengenai apa yang dia
lakukan itu. Dalam pada itu, apabila kerelaannya didapati dengan menggunakan
kedudukannya yang berkuasa ke atas perempuan itu atau atas sebab hubungan
professional atau lain-lain hubungan amanah dengannya. Akhir sekali dengan
kerelaan perempuan tersebut atau tidak jika perempuan tersebut dibawah umur 16
tahun.
Peruntukan
seksyen ini menjelaskan bahawa hanya lelaki boleh dituduh dan didakwa merogol
perempuan. Jika seseorang lelaki mendakwa dirinya dirogol, ia tidak boleh
mendakwa perempuan yang dikatakan merogolnya di bawah peruntukan ini. Hal ini
kerana, peruntukan tersebut secara jelasnya menyebut hanya lelaki yang boleh
tertuduh dan mangsa rogol pula adalah dari kalangan orang perempuan. Maka,
secara tersiratnya, undang-undang di negara ini hanya mengiktiraf perbuatan
rogol sebagai perbuatan yang dilakukan oleh seseorang lelaki ke atas wanita.
Perkataan
bersetubuh di dalam peruntukan ini pula dihuraikan sebagai ‘kemasukan’ yang
memadai bagi persetubuhan yang perlu bagi kesalahan rogol. Elemen ‘kemasukan’
dikatakan berlaku apabila mana-mana bahagian zakar pelaku berada di dalam
mana-mana bahagian faraj magsa. Dalam hal ini, sejauh mana kemasukan itu
berlaku bukanlah persoalannya. Akan tetapi, aspek paling utama untuk dibuktikan
adalah sudah berlaku kemasukan pada mana-mana bahagian sulit perogol ke dalam
bahagian sulit mangsa, meskipun kemasukan itu hanya sedikit dan tidak sampai
merosakkan selaput dara.[25]
Oleh itu, elemen kemasukan zakar ke dalam faraj adalah syarat paling penting di
dalam setiap kes rogol. Sekiranya doctor tidak menemui kesan elemen tersebut
semasa pemeriksaan dilakukan, ia boleh menyebabkan kes itu ditutup tanpa
siasatan lanjut.
Selain
itu, peruntukan ini juga tidak mengiktiraf kemasukan zakar ke dalam dubur atau
mulut mangsa sebagai rogol. Sebaliknya, ia diklasifikasikan sebagai
persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabi’i. Begitu juga apabila pelaku
melakukan kemasukan itu dengan cara memasukkan benda-benda lain seperti jari,
kayu, botol dan sebagainya ke dalam faraj mangsa, ia tidak dikira sebagai
perbuatan rogol.[26]
Sekiranya berlaku demikian, ia hanya dikategorikan sebagai perbuatan menyerang
atau menggunakan kekerasan jenayah kepada seseorang dengan niat hendak mencabul
kehormatan dan bukannya rogol.[27]
Sementara
itu, perbuatan seseorang suami yang menyetubuhi isterinya yang sah di sisi
undang-undang, walaupun di dalam keadaan-keadaan yang diperuntukkan sebelum
ini, adalah dikecualikan dan tidak dianggap sebagai rogol. Pengecualian ini
bermaksud walaupun persetubuhan itu tidak dikehendaki atau tanpa kerelaan
isteri, si suami tidak boleh dituduh mahupun didakwa melakukan rogol ke atas
isterinya.[28]
Hal ini kerana undang-undang Malaysia tidak mengiktiraf rogol dalam
perkahwinan. Tetapi, jika pasangan tersebut bercerai, dipisahkan secara
undang-undang atau isteri masih di dalam tempoh iddah, si suami boleh
didakwa melakukan rogol apabila berlaku persetubuhan secara paksaan terhadap
isteri atau bekas isterinya itu.[29]
Walaubagaimanapun, seseorang suami boleh didakwa jika menyebabkan kecederaan
terhadap isterinya bagi tujuan melakukan persetubuhan.[30]
Bagi
seksyen 375 (g), persetubuhan yang dilakukan dengan dengan perempuan di bawah
umur 16 tahun, sama ada dengan atau tanpa persetujuan perempuan itu dianggap
sebagai rogol. Dalam istilah undang-undang, ia dikenali sebagai rogol statuori.
Rogol statuori ini merupakan satu jenayah di mana pelaku melakukan ‘kemasukan
seksual’ terhadap perempuan di bawah umur yang tidak memungkinkan ia memberi
kerelaan. Walaupun tertuduh berjaya membuktikan perbuatan itu dilakukan atas
kerelaan mangsa sendiri, namun mahkamah akan tetap mensabitkan tertuduh atas
tuduhan merogol. Hal ini kerana, kerelaan yang diberi oleh mangsa yang berumur
kurang dari usia 16 tahun adalah tidak diambil kira kerana usia tersebut
dianggap oleh undang-undang sebagai tidak memungkinkan mangsa memberi kerelaan.
Ini kerana negara mempunyai kepentingan dan tanggungjawab untuk melindungi
kanak-kanak. Oleh itu, mana-mana lelaki yang melakukan persetubuhan dengan
perempuam dibawah umur 16 tahun akan dikenakan tanggungan keras iaitu dituduh
atau didakwa melakukan rogol.[31]
ii.
Seksyen
376. Seksaan bagi rogol
Tertakluk
kepada subseksyen (2), (3) dan (4), barangsiapa melakukan rogol hendaklah
diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai dua puluh tahun, dan
boleh juga dikenakan hukuman sebat.
Selain
itu, barangsiapa yang melakukan rogol ke atas seorang perempuan dalam keadaan
pada masa, atau segera sebelum atau selepas melakukan kesalahan itu,
meyebabkankecederaan kepada perempuan itu atau mana-mana orang lain. Seterusnya
meletakkannya dalam ketakutan kematian atau kecederaan kepada perempuan itu
atau orang lain serta kesalahan itu telah dilakukan dalam kehadiran atau
dihadapan orang lain. Disamping itu, dalam keadaan dengan tiada kerelaan
perempuan itu, apabila perempuan itu di bawah umur enam belas tahun sama ada
dengan kerelaan perempuan itu atau tidak apabila perempuan itu di bawah umur
dua belas tahun. Kemudian, dalam keadaan dengan kerelaannya apabila kebenaran
diperolehi dengan menggunakan kedudukan berkuasanya terhadap perempuan itu atau
kerana hubungan professional atau hubungan amanah lain yang berhubung dengannya
atau pada masa kesalahan itu perempuan itu mengandung.
Seterusnya
barangsiapa melakukan rogol ke atas seseorang perempuan di mana hubungan
perempuan itu dengannya adalah tidak dibenarkan dibawah undang-undang, hukum
agama, adat atau kebiasaan, untuk berkahwin dengan perempuan itu, hendaklah
diseksa dengan penjara selama tempoh tidak kurang dari lapan tahun dan tidak
lebih dari tiga puluh tahun, dan boleh juga dikenakan sebat tidak kurang dari
sepulub sebatan.
Akhir
sekali barangsiapa semasa melakukan atau percubaan melakukan rogol menyebabkan
kematian perempuan yang dirogol itu atau yang ke atasnya percubaan itu
dilakukan hendaklah dihukum mati atau penjara selama tempoh tidak kurang dari
lima belas tahun dan tidak lebih dari tiga puluh tahun, dan boleh disebat tidak
kurang dari sepuluh sebatan.
Bagi subseksyen (1). Jika kesalahan
rogol itu dilakukan sebagaimana keadaan-keadaan yang diperuntukkan di bawah
seksyen 375 sebelum ini (kecuali yang tertakluk di bawah subseksyen (2), (3) dan
(4) seksyen ini), maka hukuaman terhadap perogol adalh penjara sehingga
maksimum dua puluh tahun dan sebat. Ini berlaku apabila perogol menyebabkan
kecederaan atau ketakutan kematian kepada mangsa mahupun orang lain sama ada
sebelum, semasa tau selepas melakukan jenayah tersebut.[32]
Hukuman yang sama juga akan dikenakan jika kesalahan itu dilakukan di hadapan
orang lain, dengan atau tanpa kerelaan mangsa yang berumur di bawah dua belas
tahun, tanpa kerelaan mangsa di bawah enam belas tahun ataupun mangsa sedang
mengandung semasa jenayah itu dilakukan. Selain itu, hukuman di bawah seksyen
yang sama juga akan dikenakan walaupun perbuatan tersebut mendapat kerelaan
mangsa di bawah subseksyen (2)(f). Contohnya kerelaan tersebut diberi atas
sebab-sebab hubungan majikan dengan pekerja, doctor, dukun atau bomoh dengan
pesakit, penjaga dengan kanak-kanak perempuan atau gadis yang dijaga dan
lain-lain.
Seterusnya berdasarkan peruntukan
seksyen-seksyen 375 dan 376, kedua-duanya menyebut tentang kesalahan rogol dan
hukumannya di atas kesalahan yang dilakukan ke atas mangsa di bawah umur.
Pertama, magsa berumur di bawah enam belas tahun dan kedua , berumur di bawah
dua belas tahun. Kedua-duanya adalah melibatkan kerelaan dan ketidakrelaan
mangsa di dalam kes-kes rogol. Apa yang dapat difahami menerusi kedua-dua
peruntukan ini ialah, jika pada masa kesalahan itu dilakukan, mangsa yang
berumur enam belas tahun berkenaan memberi kerelaan terhadap perbuatan
tersebut, maka perogol akan dikenakan hukuman di bawah seksyen 376 (1).
Sebaliknya, jika perbuatan tersebut dilakukan tanpa kerelaan mangsa, maka
hukumannya adalh tertakluk di bawah subseksyen (2) seksyen yang sama. Namun
begitu, jika mangsa yang dirogol itu berumur di bawah dua belas tahun, sama ada
dengan kerelaan mangsa ataupun tidak, perogol itu tetap dikenakan hukuman yang
sama di bawah seksyen 376 (2). Umur mangsa yang di bawah umur ini perlu diambil
kira kerana ia melibatkan perbezaan hukuman maksimumnya selama sepuluh tahun.
Subseksyen (3) pula memperuntukkan
hukuman bagi kesalahan yang dilakukan ke atas perempuan yang tidak dibolehkan
berkahwin dengan si perogol. Larangan ini sama ada oleh undang-undang, agama
atau adat kebiasaan. Misalnya perogol itu mempunyai hubungan darah dengan
mangsa seperti anak tiri, adik beradik ipar, ibu dan nenek mertua, anak saudara
ipar dan emak saudara ipar. Kesalahan ini dahulunya dikenali sebagai kesalahan
sumbang mahram yang dilakukan oleh pelaku secara paksaan ke atas mangsa yang
dilarang berkahwin dengannya. Hukuman maksimum yang ditetapkan untuk subseksyen
ini ialah tiga puluh tahun dan sepuluh sebatan.
Sementara itu, subseksyen (4) pula
memperuntukkan hukuman terhadap sesuatu kesalahan rogol yang membawa kepada
kematian mangsa.[33]
Ia menjelaskan bahawa sama ada kematian mangsa itu disebabkan oleh perbuatan
rogol yang sebenar ataupun semasa percubaan melakukannya, maka pelaku itu akan
dikenakan hukuman sama.[34]
Hukuman bagi peruntukan ini ialah pelaku itu dikenakan hukuman mati atau penjara
minimum lima belas tahun dan maksimumnya tiga puluh tahun. Pelaku itu juga
boleh dikenakan sebat yang mana jumlah minimum sebatan itu adalah sepuluh kali.
Sehubungan dengan peruntukan Akta
574 ini, dapatlah difahami bahawa sebelum sesuatu mahkamah menjatuhkan sebarang
hukuman ke atas perogol, beberapa faktor perlu diambil kira. Secara
kebiasaannya terdiri daripada faktor-faktor berikut ;[35]
a.
Besar
atau kecil kekejaman jenayah itu, tindakan perogol semasa merogol dan
ketidakmampuan mangsa berkenaan melawan
b.
Umur
perogol dan mangsa. Umur yang dikira ialah pada masa kesalahan itu dilakukan,
dan bukannya pada masa perbicaraan
c.
Jika
pihak lelaki telah membayar sejumlah pampasan kepada pihak mangsa, hal ini
tidak boleh diambil kira dalam menghukum perogol
d.
Kesempatan
tidak patut yang diambil oleh perogol terhadap magsa yang berada di bawah
pengaruhnya
e.
Sama
ada perbuatan rogol tersebut dilakukan seorang diri atau beramai-ramai atau di
hadapan orang lain
f.
Hubungan
perogol dengan mangsa
g.
Kecederaan
atau jenis kecederaan kepada mangsa di mana kesan tersebut akan dikaji oleh
mahkamah terlebih dahulu
h.
Perbuatan
atau percubaan perbuatan tersebut telah mengakibatkan kematian mangsa
Bentuk-Bentuk
Pampasan Kepada Mangsa Rogol Menurut Islam
Peruntukan umum
bagi pemberian pampasan di dalam Islam telah disebut oleh Allah S.W.T menerusi
sepotong ayat dari Surah an-Nisa’ yang bermaksud :
“ Dan tidak layak bagi seorang
mukmin membunuh seorang mukmin yang lain kecuali kerana tersalah (tidak
sengaja), dan barngsiapa membunuh seorang mukmin kerana tersalah hendaklah ia
memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar diyat yang diserahkan
kepada keluarga si mangsa itu kecuali mereka (keluarga magsa) bersedekah.”
(Surah
an-Nisa’ : 92)
Melalui
ayat diatas dapatlah difahami bahawa pelaku jenayah perlu membayar sejumlah
pampasan yang dikenali sebagai diyat. Diyat yang difahami secar umum
sebagai pembayaran darah dengan wang mempunyai dua kapasiti, iaitu sebagai
remedi asal dan juga remedi alternatif. Remedi asal ialah, peruntukkan diyat
sebagai hukuman bagi kesalahan yang tidak disengajakan oleh pelaku.
Sementara bagi pesalah disengajakan pula, diyat sebagai remedi
alternatif diperuntukkan bagi kesalahan-kesalahan yang mendatangkan
kecederaan-kecederaan fizikal atau pembunuhan yang membolehkan hukuman qisas
dilaksanakan dalam konteks remedi asal. Tetapi di atas sebab-sebab
tertentu, ia tidak memungkinkan hukuman qisas dilaksanakan, maka diyat
akan diberikan kepada mangsa dan kapasitinya sebagai hukuman gentian kepada qisas.
Contohnya ketiadaan persamaan anggota badan antara pelaku dan mangsa di
samping ketiadaan amalan atau pelaksanaan qisas di sesebuah negara
berkenaan. Kadar bagi satu diyat penuh bagi tujuan ini menyamai kadar diyat penuh
bagi remedi asal, sama ada seratus ekor unta, seribu dinar atau dua
belas ribu dirham.[36]
Dalam membicarakan pampasan mengenai
rogol, konsep jirah akan digunapakai. Selalunya konsep jirah in
dikemukakan kerana elemen kecederaan yang dialami mangsa rogol adalah menepati
elemen jirah yang ada dalam Islam. Jirah difahami sebagai
kecederaan yang melukakan anggota badan. Ia terbahagi kepada dua iaitu ja’ifah
dan ghair ja’ifah. Jika luka itu sampai menembusi anggota-anggota yang
berongga seperti dada, perut, dubur dan rusuk maka ia termasuk di dalam
kategori ja’fah. Turut termasuk di dalam kategori ini adalah faraj
wanita sama ada yang masih dara ataupun tidak. Hal in sesuai dengan keadaan
fizikal kemaluan wanita yang juga mempunyai rongga walaupun tidsk dinyatakan
sebagai contoh anggota berongga di dalam mana-mana kitab fiqh.[37]
Manakala bagi luka yang tidak
mengenai anggota berongga seperti luka pada leher, tangan dan kaki, ia adalah
dibawah kategori ghair ja’ifah. Kadar pampasan bagi ja’ifah
adalah sebanyak satu pertiga diyat. Lantaran, bagi ghair ja’fah pula
kadar pampasannya mengikut hukumah, iaitu mengikut budi bicara hakim.[38]
Kadar pampasan ditentukan mengikut
jenis-jenis-jenis anggota badan yang terdiri daripada anggota tunggal, anggota
sepasang dan anggota yang lebih daripada dua. Seterusnya tahap-tahap kecederaan
seperti luka yang membawa kepada peringkat-peringkat tertentu juga menjadi
faktor kepada penentuan nilai pampasan. Pampasan bagi jenayah rogol pula
dibahagi kepada tiga bahagian iaitu pampasan terhadap kecederaan utama,
kecederaan sampingan dan kematian. Berikut adalah jenis-jenis pampasan untuk
magsa rogol sebagaimana yang telah dibahas oleh fuqaha’ :
Kecederaan
Utama
Maksud bagi
keceederaan utama ialah kecederaan yang dilakukan ke atas kemaluan magsa.
Kecederaan ini adalah‘kemasukan’ yang berlaku di dalam kes-kes rogol. Bagi kes
ini, beberapa bentuk pampasan diperolehi oleh mangsa antaranya ialah :
i.
Diyat
Diyat penuh akan diberikan kepada magsa rogol akibat berlaku kemasukan
ke dalam kemaluannya. Ada pendapat mngatakan bahawa mangsa berhak memperoleh
diyat yang sempurna tanpa mengira sama ada kemasukan itu dilakukan menggunakan
zakar, jari atau alatan yang lain. Hal ini kerana perbuatan menceroboh kemaluan
mangsa itu telah menghasilkan satu keadaan di mana alat-alat yang digunakan
bagi tujuan tersebut telah mendatangkan kerosakan dengan cara kemasukan dan
sehingga menembusi ke dalam faraj magsa.[39]
Imam Syafie memberi pandangan melalui perbincangan beliau mengenai al-Jinayah
‘ala Rakibah al-Mar’ah, memberikan hak yang sama kepada mangsa untuk
memperoleh diyat yang sempurna. Hal ini kerana beliau beralasan bahawa
kemasukan yang dilakukan oleh perogol tidak memungkinkan qisas dilaksanakan
ke atas perogol kerana ketiadaan persamaan anggota seksual dengan magsa. Oleh
itu, diyat penuh perlu diberi kepada magsa sebagai ganti kepada hukuman qisas.[40]
ii.
Arsh Dan Mahr Mithl
Selain
diyat penuh, terdapat pendapat lain yang menyatakan bahawa mangsa rogol
perlu diberi arsh sebanyak satu pertiga diyat. Arsh ialah
pampasan bagi kecederaan yang tidak sampai jumlah pampasan satu diyat. Menurut
Ibn Qudamah di dalam kitabnya, perempuan yang dipaksa berzina layak diberi satu
pertiga diyat beserta mahr mithl kerana persetubuhan yang berlaku
adalah tanpa hak dan tanpa izin wanita tersebut. Terdapat juga perbezaan
pampasan di antara mangsa yang masih dara (al-bikr) dan juga janda (al-sayyib).
Pendapat pertama menyatakan bahawa mangsa yang masih dara hanya perlu
diberi mahr mithl tanpa disertai arsh bakarah iaitu satu
pertiga diyat kerana arsh bakarah termasuk dalam mahr mithl. Namun
begitu bagi mangsa yang bukan dara iaitu janda, mereka perlu diberi arsh
bakarah kerana berdasarkan mahr mithl bagi anak dara lebih tinggi
berbanding janda. Oleh itu, memadai bagi mangsa yang dara diberi pampasan
mengikut mahr mithl sementara janda diberi arsh sebanyak satu
pertiga diyat. Pendapat kedua pula membenarkan magsa sama ada anak dara atau
janda diberi kedua-duanya.[41]
Kecederaan
Sampingan
Selain daripada
kecederaan berbentuk kemasukan, kecederaan kecederaan lain juga biasa ditemui
pada anggota badan mangsa. Ia
termasuklah kesan yang zahirnya dapat dilihat atau sebaliknya dan juga
kesan-kesan untuk jangka panjang. Bagi kecederaan lain, mangsa juga akan diberi
pampasan yang setimpal dengan kecederaan yang diperolehi akibat dirogol.
Kecederaan ini adalah termasuk dalam darar hakiki, ma’nawi, mali dan
juga mustaqbal. Ini memberi hak kepada mangsa untuk memperoleh pampasan
mengikut jenis, bentuk dan tahap anggota badannya. Ia tertakluk di bawah
kategori sama ada diyat, arsh atau hukumah yang juga merupakan
alternatif kepada pampasan kecederaan fizikal.
Bagi kecederaan yang tidak
tersenarai di dalam mana-mana kategori tersebut, hukuman ta’zir boleh
digunakan oleh para hakim. Prinsip ini boleh digunakan bagi menentukan jumlah
pampasan yang sepatutnya kepada mangsa. Seperti contoh dalam kes rogol di mana
mangsanya adalah anak dara. Dalam kes seperti ini, koyakan pada selaput dara
yang disebabkan elemen kemasukan oleh perogol akan menyebabkan fungsi dan
manfaat anggota berkenaan hilang untuk selama-lamanya. Apabila kemasukan
berlaku, secara automatiknya selaput tersebut akan mengalami koyakan dan
‘rosak’. Hal ini boleh memberi kesan psikologi yang teruk ke atas mangsa.
Walaupun kehilangan selaput dara tidak tersenarai di dalam kategori diyat, arsh
mahupun hukumah, namun anggota berkenaan juga merupakan anggota tunggal yang
dimiliki mangsa dan tiada gantinya lagi. Ia juga merupakan ‘harta’ paling
berharga yang dikaitkan dengan maruah dan kehormatan diri seseorang perempuan.
Oleh
yang demikian, dalam menentukan nilai pampasan tersebut, hakim boleh mengambil
prinsip qiyas iaitu menyamakan jenis anggota terlibat, nilai pampasannya
serta bentuk dan tahap kecederaan yang dialami dengan apa yang sedia ada di
dalam peruntukan diyat, arsh, hukumah dan juga ta’zir.[42]
Kematian
Dalam kes rogol
yang mengakibatkan kematian mangsa, keluarga atau waris mangsa berhak
memperoleh pampasan sebanyak satu diyat penuh. Hal ini dapat dilihat
daripada dalil-dalil yang dikemukakan sebelum ini di mana jenayah yang
melibatkan nyawa, pampasannya adalah satu diyat. Akan tetapi, jika
penjenayah telah dijatuhkan hukuman mati, maka pampasan tidak perlu diberikan
kepada keluarga mangsa. Ini kerana diyat hanya berperanan sebagai hukuman kepada penjenayah dimana keluarga mangsa telah
memaafkan penjenayah tersebut. Sungguhpun begitu, dalam konteks hari ini
tidaklah menjadi kesalahan sekiranya keluarga mangsa diberikan pampasan di atas
kematian mangsa. Sebaliknya, pampasan yang diberikan ini lebih berfungsi
sebagai penawar kesedihan di kalangan ahli keluarga mangsa. Hal ini boleh
diketengahkan atas dasar hukuman secara ta’zir.
Penentuan Kadar
Diyat Menerusi Nilai Semasa Dinar dan Dirham
Pampasan dalam
bentuk kewangan dilihat sebagai alternatif terbaik untuk membantu memulihkan
keadaan mangsa rogol. Demi keadilan kepada mangsa, peruntukan pampasan dalam
bentuk diyat yang menggunakan dinar (emas) atau dirham
(perak) boleh dijadikan medium terbaik bagi menggantikan penggunaan unta
sebagai pembayaran diyat. Selain itu, penggunaan dinar dan dirham
dilihat paling sesuai memandangkan unta hanya mempunyai nilai tukaran yang
praktikal di beberapa negara tertentu sahaja. Maka dengan itu, pembayaran
pampasan atau diyat dengan menggunakan kedua-dua medium berkenaan adalah
paling sesuai untuk diaplikasikan bebanding unta.[43]
Oleh kerana nilai emas dan perak
sentiasa berubah-ubah mengikut prubahan ekonomi dunia, maka penggunaan
kedua-duanya dalam urusan diyat juga perlu dikira berdasarkan nilai
semasa. Nilai semasa itu perlu dikira bermula daripada harga bagi setiap
keeping dinar dan dirham yang akan digunakan. Disebabkan kedua-duanya mempunyai
timbangan berat yang tetap dan tersendiri seperti yang telah ditentukan.[44]
Pihak-pihak
Yang Boleh Menuntut Pampasan Dalam Kes-kes Rogol
Berdasarkan
dalil-dalil yang telah dinyatakan sebelum ini, terdapat beberapa pihak yang
boleh menuntut pampasan dalam kes-kes jenayah termasuk jenayah rogol. Antaranya
adalah mangsa sendiri atau ahli keluarganya. Dalam kes-kes yang melibatkan
mangsa yang bukan di bawah umur, mangsa boleh menuntut pampasan bagi pihaknya
sendiri. Sementara dalam keadaan-keadaan tertentu, tuntutan berkenaan juga
boleh dibuat sama ada oleh keluarga atau melalui peguam yang dilantik. Hal ini
boleh berlaku jika keadaan diri mangsa tidak mengizinkan mereka membawa
tuntutannya sendiri dan memerlukan pihak lain mewakilinya.[45]
Kesimpulan
Kesimpulannya,
rogol telah memberi impak yang serius dalam psikologi dan fisiologi magsa dan
juga keluarga mangsa. Rogol juga mengakibatkan kecederaan fizikal yang serius
seperti kehamilan dan penyakit sebaran seksual. Golongan wanita akan merasa
takut ketika berjalan kaki sendiri dimana-mana tempat. Oleh itu hukuman-hukuman
dan undang-undang yang berat mesti dilaksanakan terhadap perogol supaya dapat
menghukum perogol yang memberi impak yang serius kepada mangsa. Hukuman mati
boleh dilaksanakan kepada perogol untuk memberi amaran kepada masyarakat supaya
dapat mengurangkan kes rogol di negara ini.
Selain itu, jenayah rogol amat
menakutkan. Ia menjadi musuh kepada kaum wanita khususnya kanak-kanak yang
mudah menjadi sasaran penjenayah. Pendekatan atau mekanisme yang dirancang bagi
menangani kes rogol ini perlu berbentuk holistic dan mengambil kira kerjasama
pelbagai agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan. Disamping itu, kerajaan
khususnya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu menjadi
pemimpin kepada kajian mengenai faktor penyebab rogol di semua peringkat.
Institusi kekeluargaan mesti diperkukuhkan dengan nilai-nilai yang menjadikan
hormat dan kawalan diri sebagai focus ke arah pembentukan masyarakat penyayang.
Rujukan
Al-Quran
Alina Rastam, The
Rape Report : An Overview of Rape in Malaysia, All Women’s Action Society
(AWAM).
Al-Kasani,
Al-Bada’I al-Sana’i, Matbaah al-Jamaliyya, Cairo, 1910.
Al-
Namir Izat, Muhammad, Jara’im al-Ird Qanun al-Uqabat al-Misri, Dar al-
Arabia lil Mausu’at, Kaherah, 1984.
Al-Suyuti, Al-Ashbah
wa Al-Nazair, Dar al-Kitab al-Arabi, 1987.
Al-Zuhaili,
Wahbah, Al-Fiqh al-Islami wa Adilatuhu, Dar al-Fikr, Syria, 1985.
Dr.
Nik Rahim Nik Wajis, Jenayah Rogol Di Dalam Undang- Undang Islam.
Imber, Colin, Zina in Ottoman Law, Paris.
[1] Al- Namir Izat, Muhammad, Jara’im
al-Ird Qanun al-Uqabat al-Misri, Dar al- Arabia lil Mausu’at, Kaherah,
1984, hal. 249.
[3] Imber, Colin, Zina
in Ottoman Law, Paris hal. 60.
[4] Al-Suyuti, Al-Ashbah
wa Al-Nazair, Dar al-Kitab al-Arabi, 1987, hal. 458.
[5] Al-Kasani, Al-Bada’I
al-Sana’i, Matbaah al-Jamaliyya, Cairo, 1910, vol 7, hal.33.
[6] ‘Awdah, Abdul
Qadir, Al-Tashri Al-Jinai al-Islami, Dar al-Turath, Cairo, Vol. 2, hal.
353.
[8] Al-Zuhaili,
Wahbah, Al-Fiqh al-Islami wa Adilatuhu, Dar al-Fikr, Syria, 1985, 1985,
Vol. 6, hal. 66.
[9] Al-Zuhaili,
Wahbah, Al-Fiqh al-Islami wa Adilatuhu, Dar al-Fikr, Syria, 1985, 1985,
Vol. 6, hal. 38.
[10] Al-Ramli,
Shamsudin, Nihayat al-Muhtaj, Matbaah Mustafa al-Halabi, Cairo, 1938,
Vol. 7, hal. 402.
[11] Al- Namir Izat, Muhammad, Jara’im
al-Ird Qanun al-Uqabat al-Misri, Dar al- Arabia lil Mausu’at, Kaherah,
1984, hal. 253.
[13] Nik Rahim Nik
Wajis, “The Crime of Hirabah in Islamic Law”, Glasgow Caledonian
University, 1996, hal.178.
[14] Al- Namir Izat, Muhammad, Jara’im
al-Ird Qanun al-Uqabat al-Misri, Dar al- Arabia lil Mausu’at, Kaherah,
1984, hal. 259.
[16] Muslim, Abu
Hussain Al-Nisbari, Sahih Muslim, Cairo, 1334, A.H.
[17] Pustaka
al-Ehsan, Al-Quran dan terjemahan, 2012, hal. 80.
[18] Zaizul Ab.
Rahman, Prosiding Nadwah Ulama Nusantara (NUN) IV: Pemacu Transformasi Negara,
Fenomena Rogol Menurut Pandangan Ulama Islam, UKM, 2011, hal. 476.
[19] Ibn Qayyim,
Shamsudin, Turuq al-Hikmiyyah fi al-Siyasah al-Syari’yyah, 1995.
[20] Mustafa
al-Zarqa’, Al-Madkhal al-Fiqh al-Amm, j. 2 1904 M.
[21] Abdul Karim
Zaidin, Nizam al-Qadha’ fi Syariah al-Islamiyyah, 1958.
[22] Nasimah Hussin,
Undang-undang Islam : Jenayah, Keterangan dan Prosedur, j. 13,
Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka 2007.
[24] Sekyen 375
Kanun Keseksaan (Akta 574), sehingga 25 Januari 2008.
[26] Alina Rastam, The
Rape Report : An Overview of Rape in Malaysia, All Women’s Action Society
(AWAM), hal. 74.
[27] Seksyen 354
Kanun Keseksaan (Akta 574)
[28] Rohana Ariffin,
Shame, Secrecy and Silence : Study of Rape in Penang, Women Crisis Centre, hal.
80.
[29] Alina Rastam, The
Rape Report : An Overview of Rape in Malaysia, All Women’s Action Society
(AWAM), hal. 74.
[30] Peruntukan
seksyen 375A Kanun Keseksaan (Akta 574).
[31] Rozilawati Binti Mat Yacob, Pampasan
Kepada Mangsa Rogol Di Malaysia Menurut Perspektif Syariah, 2010, hal. 29.
[32]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 31.
[33]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 33.
[34]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 33.
[35] Abd. Aziz
Hussin, Udang-undang Kesalahan Terhadap Diri : Aspek-aspek Yang Terpilih. Cet.
1, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990, hal. 46.
[36]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 172-183.
[37] Ibn Qudamah,
Abu Abdullah Ibn Ahmad ibn Muhammad (1999), Al-Mughni, juz 12, Dar’Alam
al-Kutub, hal. 169.
[38]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 191.
[39] Al- Nawawi, Abu
Zakaria Yahya Ibn Sharif (t.t), Rawdat al-Talibin, juz. 7, Dar al-Kutub
al-Ilmiyyah, hal. 120.
[40] Al-Syafie, Abu
Abdullah Muhammad Ibn Idris (1993), Al-Umum, juz. 6, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 120.
[41] Ibn Qudamah,
Abu Abdullah Ibn Ahmad ibn Muhammad (1999), Al-Mughni, juz 12, Dar’Alam
al-Kutub, hal. 171-172.
[42] Rozilawati Binti Mat Yacob, Pampasan
Kepada Mangsa Rogol Di Malaysia Menurut Perspektif Syariah, 2010, hal. 124.
[43] Rozilawati Binti Mat Yacob, Pampasan
Kepada Mangsa Rogol Di Malaysia Menurut Perspektif Syariah, 2010, hal. 129.
[44]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 177-179.
[45]
Siti Zubaidah Ismail, Kecuaian dan Pampasan Terhadap Kecederaan Fizikal
Menurut Undang-Undang, Kuala Lumpur, hal. 177-179.
A Guide to Poker - FEBCASINO
ReplyDeleteFind the best online poker rooms. Play the 1xbet korean best real money poker games online. Find the best online poker tournaments anywhere.Poker Tournaments mp3 juice · Poker Tournaments · Promotions 바카라
The best online casinos that offer real money gambling
ReplyDeleteMost of these online casinos offer you some kind of deposit bonus, but there are also some that allow you to gamble luckyclub.live with a real money gambling site. These
CASINO IN COB - KEMSY-TUB-BET CASINO
ReplyDeleteCASINO IN 김천 출장안마 COB - CASINO IN COB - CASINO IN COB - JSTOR. 1-15-17, CO 서울특별 출장안마 (COVID-19) · CASINO IN COB - CASINO IN 양주 출장샵 COB 남원 출장안마 - CASINO IN 김제 출장마사지 COB - CASINO IN COB